Pyamaparty

Dag allemaal,

Nadat ik geland was in hoofdstad Phnom Penh ben ik gelijk geheel in Aziestijl per tuktuk op weg gegaan naar het centrum en heb dus ook gelijk kennisgemaaktmet de verkeershaos - ik geloofniet dat ik eerder in mijn leven zoveel brommers (moto's) bij elkaar heb gezien danwel door elkaar zien rijden, binnenbochten nemend en tegen de verkeersrichting in rijdend.. En bovendien bepakt en bezakt met ofwel complete gezinnen, ofwel de weekinkopen van de markt of compleet meubilair. En tot slot: gekleed in pyama!Tot mijn verbazing blijkt dat hier als kleding gezien te woren en zie je met name vrouwen en kinderen in de mooiste gekleurde outfits- geweldig!Ik ben onder de indruk hoe snel je in deze toch redelijk grote stad met weinig verkeerslichten van A naar B kan komen - gewoon je eigen weg vervolgen blijkt een prima tactiek (ook om een straat over te steken..). Naast prachtig gekleurde tempels bij het Royal Palace,indrukwekkende sculpturen in het nationaal museum, badmintonnende mensen op de boulevard langs de Mekong en een Nightmarket waar je eet op matten op de grond is er ookgeen ontkomen aan de'schaduwzijde' van Cambodja - de Rode Khmergeschiedenis onder leiding van Pol Pot,waarbij miljoenen mensen omgekomen zijn,'slechts' 30 jaar geleden.Ik heb S-21 bezocht, een voormalighe school die in gebruik is genomen als gevangenis en waar velen zeer gruwelijk gemarteld zijn, alvorens ze naar de 'killing fields' werden overgebracht alwaar ze werden gedood. Foto's van de laatste gruwelijk ter plaatse vermoorde mensen voordat de Khmer Rouge gevlucht is, martelwerktuigen, bloedsporen, schilderingen van de martelingen gemaakt door 1 van de 7 overlevenden..Vervolgens naar de'Killing Fields' , met massagraven, de boom waartegen baby's werden doodgeslagen eneen monument (stupa)met botten van slachtoffers. Erg indrukwekkend!

Na Phnom Penhnaar Kep en Kampot aan de zuidkust - ongetwijfeld erg mooi en sfeervol met bamboestrandtentjes als het mooi weer is, maar op grijze dagen in het regenseizoen wel aardig maar niet bijzonder.De bij het regenseizoen horende buien zijn overigens intenser dan ik had verwacht, ze duren vooral behoorlijk lang - ideaal voor middagdutjes dus! Ofom 20 minuten te discussieren over 4 dollar: ten eerste is de taal echt een obstakel (mijn spaans in Zuid-Amerika wasblijkbaar al snel beter dan het engels van de mensen hier,maarookspreken met gebarenlijkt lastiger te gaan), ten tweede bleek het gewoon lastigte begrijpen dat je bij een pakketprijs niet de losse onderdelen in rekening brengt ...Daarna naar Battambang in het noordwesten, waar ik een hele dag achterop de moto heb rondgereden tussen de rijstvelden en kleine dorpjes, en een aantal tempels heb bezocht: grijze ruines, prachtig gekleurde hedendaagse tempels en enorme Buddha-standbeelden. En mijn eerste 'sticky rice' gegeten, uit handige meeneemverpakking, namelijk een stuk bamboestengel

Laughing
Van daar met de boot naar Siem Reap. De duur en het verloop van de tocht is volledig afhankelijk van de rivier.. maar onze 7 uur was vrij goed. Indrukwekkend hoeveel mensen er in en bij de rivier blijken te wonen, in huizen, een soort woonboten tot volledige drijvende eilanden. Bij aankomst werd de boot (met slechts 8 toeristen) bestormd door tuktukchaufeurs op zoek naar klandizie, zo agressief had ik het nog niet meegemaakt. Ik zag er de humor wel van in en heb mijn eisen dan ook duidelijk gemaakt: centraal gelegen, gratis internet, goedkoop en.. een zwembad - dat laatste is overigens niet gelukt. Siem Reap is een toeristische plaats, met zowaar een ware 'Pubstreet' maar ook zeer knusse straattentjes waar je lekker en goedkoop kunt eten. Op straat barst het van van de mensen die allerlei ledematen missen, slachtoffers van de mijnen die nog steeds overal bezaaid liggen, er wordt dan ook gewaarschuwd niet van paden af te wijken.. in plaats van puur bedelen om geld, proberen ze je illegale boekkopieen te verkopen. Het isde uitvalsbasis om de Angkortempels te bezoeken - ontzettend veel tempelcomplexen in vrij goede staat, met als meest beroemde Angkor Wat.Mooi en indrukwekkend, maar ik moet zeggen dat ik vrij snel 'tempelmoe'was, per tuktuk hoppend van tempel naar tempel... De zonsondergang die ik vanaf een tempel wilde bekijken viel helaas in het water en de zonsopkomst was niet zeer kleurrijk, maar toch best bijzonder. Op meerdere plaatsen in Cambodja worden massages gegeven door blinden, dat wilde ik wel eens proberen. Helaas waren de blinden op het moment dat ik langsging niet aanwezig :-) Bijzonder populair in Siem Reap is ook de 'Dr Fishmassage'- waarbij je je voeten in een acquarium plaatst, en de kleine visjes zich storten op al je dode huidcellen... inderdaad, dat kietelt enorm! Niet een enorme aanrader wat betreft genot, maar mijn voeten waren wel heeeeerlijk zacht na afloop.Verder heb ik eens dansshow bezocht in een van vele weeshuizen. De kinderen leken er plezier in te hebben, maar ook hier was het weer confronterend te horen, dat deze shows noodzakelijk zijn om voldoende geld in te zamelen voor dagelijkse uitgaven, oftewel, voedsel. Kortom, een pijnlijk contrast tussen 'rijke' toeristen en plaatselijke armoede.

Via een zeer efficiente tussenstop in Kratie waar ik nog even debijna bedreigde Iddywaddy-rivierdolfijnen in de indrukwekkend brede Mekongrivier heb bezocht, op naar de jungle in de provindie Ratirikiri, met Ban Lung als uitvalsbasis. Een oprecht afgelegen plaats, slechts bereikbaar via ongeasfalteerde weg, vol gaten en modderpoelen waar we al zigzaggend de beste routeop proberen te nemen.Tot mijn plezier stoppen bussen in Cambodja regelmatig voor plaspauzes (op 'franse' toiletten), deze rit betekende dat echter wildplassen met de hele bus
Laughing
T oen we op een gegeven moment moesten stoppen om een tegemoetkomende koe-en-wagen te laten passeren, sloeg helaas de motor af.. en was de bus niet meer aan de praat te krijgen. Na ongeveer een half uur wachten, kwam ons een bus van een andere maatschappij achterop, die ons met veel moeite kon passeren en ons mee wilde nemen - tegen betaling! Dat doen we natuurlijk niet, stel je voor, dat zou zeker een dollar of 5 zijn denk ik
Wink
Na nog een half uur wachten kwamen ertwee privetrucks, opgetrommeld door een van de medepassagiers en klommen we allemaal achterin voor een miljoenensterrenrit - als je omhoog keek tenminste. Aangezien het laagseizoen is en sowieso niet erg toeristisch, was het lastig om mensen te vinden om een tour mee samen te doen danwel een gids die alleen met mij op pad wilde.De engels sprekende Pov wilde de job graag doen, dus de volgende dag klom ik weer achterop de moto. Allereerst naar een waterval en... een uurtje op de rug van een olifant! Daar heb ik wel een beetje mijn twijfels over, maar naar mijn idee zagen ze er goed uit en bovendien rijden we als mensen tenslotte ook paard, toch? Vervolgens op naar het startpunt van onze wandeltocht door de jungle, wat ookde start bleek te zijn van mijn ontevredenheid over de kwaliteit van de tour..Aan mijn jungletour in Ecuador heb ik bijzonder goede herinneringen, waarbij de gids ons van alles vertelde over bomen en planten, met name de helende werkingen ons ook van alles liet proeven. Helaas bleek mijn zogenaamde gids niet meer te doen dan de weg te wijzen. Bovendien bleek de geplande homestay absoluut onhaalbaar.In een hangmat kamperen bij eenstroompjemet op kampvuur bereid eten was een aardigalternatief, totdat bleek dat dat ook een goede gelegenheid was voor mijn gids om zich volledig vol te laten lopen met rice wine, samen met zijn collegagidsen..De volgende dag heb ik dan ook gepleit voor een aangepast programma: zo snel mogelijk uit de jungle en naar een kratermeer, wat prachtig was.

Vanuit Ban Lung met de bus naar Strung Sleng, waar helaas niet zoals mij was verteld een busje op me stond te wachten, duswaar ik een nachtje moest blijven om de volgende dag door te gaan naar Laos. Behalvede 1 dollar die we moesten betalen om Cambodja uit te mogen en 2 dollar om Laos in te komen, was het weer een zeer simpele grensovergang, waar je gewoonwandelend de grens oversteekt, zonder dat je bagage wordt gecheckt.

Als ik het nog eens nalees, dan realiseer ik me dat het niet al te positief klinkt allemaal... Laat ik zeggen dat ik het zeer interessant vond om te zien, aardige mensen heb ontmoet maar inderdaad ook een aantal minder prettigeervaringen heb gehad. Misschien is Azie gewoon niet helemaal 'mijn' werelddeel, hoewel... Laos, waar ik nu ben, vind ik fantastisch!Daarover een volgende keer meer, ik ga even een Beerlao drinken!

Liefs Carolien

Reacties

Reacties

Rob Elles Lars Jens

je bent weer wat ervaringen rijker, dat is al heel bijzonder.
Enneh de familiedag in Olst staat niet op je reisprogramma he voor a.s. zondag ??

groetjes

Evelyn

Wow Carolien, wat maak jij veel mee zeg. Ik moet eerlijk zeggen dat het allemaal heel erg indrukwekkend is. Zoals ik het nu allemaal lees, is er inderdaad veel contrast tussen rijk en arm.

Maar daarnaast ook prachtige mooie natuur die je tegen komt. Geniet er maar lekker van.

Groetjes,

Evelyn (dochter van Astrid)

alied

ik denk dat azie een totaal andere geschiedenis kent dan bv. Z. amerika. Wel een bakermat van oude cultuur maar ook helaas van heel veel ellende. Daarmee word je nu erg mee geconfronteerd. Over iets horen of met je eigen ogen zien, is een heel verschil. Misschien waardeer je je eigen vaderland toch weer een beetje, na deze chaos. Wat een belerend stukje, ik hoop dat je snapt wat ik probeer te vertellen.
liefs Alied

Annelies

mmmm klinkt gek, maar ben toch wel nieuwsgierig geworden naar je mindere ervaringen. Of heb je die al in je verhaal genoemd. Wat een uitdagingen ben je aangegaan zeg, tjonge!
Je houd het maar vol :-) Nou geniet zolang je het kan doen!
Groetjes vanuit Zwolle

Karla

Aiaiai, Azië niet helemaal je werelddeel? En ik heb net geboekt! ;-) 21 dagen Sumatra-Java-Bali. Lijkt me super! Helemaal zin in!
Maar het komt met jou vast ook helemaal goed in Azië, Laos is erg mooi volgens mij.
Geniet er van en tot blogs/mails!
XxxKarla

Thies

Je bent je overduidelijk aan het voorbereiden op een terugkeer naar NL: alleen maar klagen en zanikken dat het allemaal zo tegenvalt hahaha. Blijf genieten!

Baukelien

wat een avonturen toch, je raakt er gewoon aan gewend, oh ik droom van azie, zo fijn daar, maar ieder zijn werelddeel. Tel je zegeningen en geniet! xxx

milan

Geweldig verhaal Carolien, vooral het verhaal van de grens overgang naar Laos is erg herkenbaar. Houten huisje in de middle of nowhere, drie mannetjes, stapels papiertjes. Ze moeten allemaal even in je paspoort kijken. Bij mij lieten ze mij de pagina met de pasfoto aan mij zien en vroegen mij vervolgens "bent u dit?" Waarop ik antwoorde "ja". "Nou dat is dan 1 dollar". En de volgende groep betaalde 2 dollar... Je gaat geweldig geniet van Laos. Veel succes met kip(-pen) uitgeven in Don Det. ;o) Liefs, milan

Mathijs

Hey Carolien,

Tja, Azie. Altijd chaotisch en dat is best lastig als je de taal niet spreekt. Of zij de jouwe niet. Maar dat heeft ook weer zo z'n charmes, toch? Ben al weer benieuwd naar je Laos verhaal.

Groetjes Mathijs

Liesbeth

Heb nu een totaal ander beeld bij het woord pyamaparty ;-) Weer leuk om je verhaal te lezen! (en ik ben blij dat we naar Z-Amerika gaan ;-)

Liefs!

Niek de Klerk

Ha die wereldreiziger,
Ben ik door m'n mail aan het bladeren en kom ik jou weer tegen na 3/4 jaar. terwijl voor jouw Zuidpoolmaten die trip fantastisch was en daarna het gewone leven weer wachtte, ga jij gewoon door met de rest van de wereld en zo te lezen met onverminderd enthousiasme. Ben benieuwd of die reis ooit nog in Nederland gaat eindigen. Leuk om te lezen dat je inmiddels toch wel een heel ervaren zeiler ben geworden. Pas op jezelf en veel liefs. Niek

Tjitske

Ja, Laos is ook volgens mijn zus super! Geniet ervan, maar bedenk ook: home sweet home! Tijn voor een Neerlands of Zutphens pintje! Wij hebben hier met Transition Town de Toekomstprijs gewonnen! mede dankzij het wekelijks drinken van Zutphens bier, dus: welkom!

Femke

Lieve Caro,
Nog bedankt voor je smsje! Dat smsje was iets positiever dan je verhaal over Cambodja, maar volgens mij moet je zulke dingen ook meemaken toch? Ik heb wel erg gelachen om je sms...
Azie is echt wel geweldig hoor! Hopelijk bevalt Laos meer.
Ik ben inderdaad tante van een neefje Raffaello (Italiaanser kan niet toch?). We zijn er vorig weekend al geweest. Hun mooie huis in de heuvels van Piemonte bezocht. Mijn zus en man(!) zijn daar nu helemaal gesetteld, alweer bijna 3 maanden. Nog even voor de verhuizing naar Italie in Australie getrouwd, omdat dat makkelijker zou zijn. Tja, en mijn neefje (nadruk op je, want hij is meer dan 9 pond) is een geweldig mannetje. Wel apart hoor om je zus met een kind te zien, maar erg leuk.
Veel reisplezier weer, en hopelijk bevalt Laos wat beter!
Liefs, Fem

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!